Etsin satua, jonka muistelen olleen Rudolf Koivun kuvittama satukokoelmassa, jossa oli kannessa jänis, eukko ja kaalinkerä. Etsimässäni sadussa oli poika ja…

Kysytty

Etsin satua, jonka muistelen olleen Rudolf Koivun kuvittama satukokoelmassa, jossa oli kannessa jänis, eukko ja kaalinkerä. Etsimässäni sadussa oli poika ja Halli-koira (jonka velho muutti oravaksi), mikä johdatti pojan lähteeksi muutetun prinsesssan luo metsään. Pojan piti varastaa velholta taikasormus jotta prinsessa muuttuisi takaisin ihmishahmoonsa. Poika onnistui tässä noidan taloudenhoitajana toimineen kissan avustuksella. Lopussa oli jännittävä takaa-ajo kun noita huomasi, että sormus oli kadonnut. Mistä löytäisin tämän sadun? Kuka on sen kirjoittanut? Minulla oli siis k.o. satukirja, mutta se on kadonnut. Arvelisin, että kirjani olisi nyt n. 20-25v.
Kiitos vastauksesta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisiko kyseessä satukokoelma Kolme toivomusta (kuvat: Alf Danning... et al;sadut: Kerttu Hämeranta..et al, toim. Marja Peltonen), Valistus 1978. Kokoelmaan sisältyy Lauri Mannisen satu Taikasormus, joka vastaa kuvausta etsimästäsi sadusta. Siinä velho muuttaa prinsessan lähteeksi, ja lumouksen murtaa metsänvartijan poika Hannu jonka Halli-koira muutetaan oravaksi.
Kirjan kannessa on metsästäjä joka näkee oravan puussa (kohtaus Taikasormus-sadusta), mutta kokoelman ensimmäinen satu on Kaali ja jänis johon liittyvässä kuvassa on akka ja kaalinkerä.
Kirja löytyy useista pääkaupunkiseudun kirjastoista, voit tarkistaa sen saatavuuden ja varata kirjan Helmet-tietokannasta osoitteesta www.helmet.fi