Etsin runoa, joka teki minuun suuren vaikutuksen, mutta jota en ole sittemmin löytänyt. Luulen, että runo saattoi olla Marja-Liisa Vartion. Siinä tyttö tai…

Kysytty

Hei!

Etsin runoa, joka teki minuun suuren vaikutuksen, mutta jota en ole sittemmin löytänyt. Luulen, että runo saattoi olla Marja-Liisa Vartion. Siinä tyttö tai nainen katsoi peiliin, ja runo loppui tähän tapaan: mihin menisin minä, ....., peilinpitelijä, mihin tahansa menisin, seuraisi maisema minua mukanani.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on runo Nainen ja maisema Marja-Liisa Vartion esikoiskokoelmasta Häät (1952). Runo on luettavissa myös Vartion runojen kokoelmasta Runot ja proosarunot (1966 ja 1979, Otava) sekä runoantologiasta Uuden runon kauneimmat 1 (toim. Osmo Hormia ja Hannu Mäkelä, 4. delfiinipainos, 1982, Otava).

Muistamasi kohta kuuluu runossa hiukan toisin ja se on runon ensimmäisen kappaleen lopusta, ei siis koko runon lopusta. Runot ja proosarunot -teoksessa runo on kokonaisuudessaan noin viiden sivun pituinen.

Edellä mainitut teokset ovat lainattavissa Helmet-kirjastojen kokoelmista.

http://www.helmet.fi/fi-FI