Etsin nuortenromaania, jonka luin 1980-luvulla. Kertoja tai päähenkilö on muistaakseni puolalainen tyttö, jolla on sodan aikaan ollut suhde saksalaisen pojan…

Kysytty

Etsin nuortenromaania, jonka luin 1980-luvulla. Kertoja tai päähenkilö on muistaakseni puolalainen tyttö, jolla on sodan aikaan ollut suhde saksalaisen pojan kanssa. Pojan nimi saattaa olla Paul. Tyttö oleilee eristyksissä ja häväistynä (tukka ajelu jne.) ja muistelee rakkauttaan. Kirja teki minuun suuren vaikutuksen mutta en muista siitä tämän enempää.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä voisi olla saksalaisen Irina Korschunow kirja Se oli Jan ( Er hieß Jan 1979). Siinä nuori päähenkilötyttö (jonka nimen minäkin olen unohtanut, koska kertoo minä-muodossa) rakastuu sodan aikana Janiin, mutta häntä kohdellaan viholliseen rakastumisen takia huorana, tukka ajellaan ja hänet laitetaan vankilaan. Pommitusyönä hän pakenee ja pelastautuu maataloon, jossa saa asua piilossa, koska hän on vanhan emännän toivomuksesta ollut suhteissa sotaan lähtevään perheen poikaan. Janista hän ei enää kuule.