Etsin nuortenkirjasarjaa, joka kertoo yhden perheen veljesten elämästä talvi- ja jatkosodan ajan Helsingissä (tai ehkä Turussa). Veljeksiä oli kolme tai neljä,…

Kysytty

Etsin nuortenkirjasarjaa, joka kertoo yhden perheen veljesten elämästä talvi- ja jatkosodan ajan Helsingissä (tai ehkä Turussa). Veljeksiä oli kolme tai neljä, ja he kasvavat sotien aikana nuoriksi aikuisiksi. Yhdessä kirjassa nuorin pojista on evakossa maaseudulla, ja jossain kirjassa kuvataan pommitusten tuhoja ja raivaustöitä. Muistelen, että kirjailija olisi kirjoittanut sotakirjoja enemmän aikuisille, mutta lisäksi tämän yhden nuortenkirjasarjan. Kirjoja oli ehkä neljä.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä saattaisi olla Lasse Raustelan kuusiosainen Taivaansavut-sarja, jossa seurataan turkulaisia Talvelan veljeksiä talvi- ja jatkosodan vuosina – olkoonkin, että kirjailija on tunnettu nimenomaan nuorille suunnatuista teoksistaan eikä hän ole kirjoittanut aikuisten sotakirjoja.

Sarjan kirjat: Taivaansavut (1979), Isonkallion varjo (1982), Mikkolanmäki ampuu (1982), Myrskynsilmä (1983), Palavat yöt (1984), Vahdinvaihto (1989).