Etsin normandiassa ja bretagnessa vaikuttaneita kirjailijoita ja heidän tuotantoaan. Lähinnä haluaisin löytää pari aforismia tai mietelmää, joissa he kuvaavat…

Kysytty

Etsin normandiassa ja bretagnessa vaikuttaneita kirjailijoita ja heidän tuotantoaan. Lähinnä haluaisin löytää pari aforismia tai mietelmää, joissa he kuvaavat ko. alueita jotenkin osuvilla luonnehdinnoilla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Keskiajan Bretagnessa bretonilaisen runoromaanin edustajia ovat olleet Marie de France, Chretien de Troyes ja Robert de Boron. Heidän teoksiaan ei löytynyt nopealla haulla edes kaukolainattavaksi ainakaan Suomen yleisistä kirjastoista. Mutta ulkomaisista kirjastoista varmaankin onnistuisi tämä kaukolainaaminen. Kannattaa kääntyä lähikirjaston puoleen.

Normandiassa vaikuttaneita kirjailijoita ei löytynyt kohtuullisessa ajassa valitettavasti. Niiden löytymiseksi kannattaa ehkä lukea teokset Vertainen, Ranskan kirjallisuuden historiaa sekä Maailmankirjallisuuden kultainen kirja, osa 4 Ranska.

Uudempia teoksia Normandiasta ja Bretagnesta:

Seuraavat teokset sijoittuvat Normandiaan aiheensa puolesta ainakin osittain, mikä saattaa olla kiinnostavaa. Pikku herttua on lastenkirjallisuutta,

Contes normands / Guy de Maupassant ; textes choisis, présentés et annotés par Marie-Claire Bancquar KIRJA 2004

Bouvard ja Pécuchet / Gustave Flaubert ; suomentanut ja selityksin varustanut Antti Nylén KIRJA 2003

Pikku herttua : historiallinen romaani keskiajalta / Charlotte M. Yonge ; [kuv. Dora Curtis] ; [suom KIRJA 1989

Bretagne-aiheisia ovat ainakin seuraavat. Seuraavan teoksen kirjoittaja on ehkä myös "bretagnessa vaikuttanut", vaikkei lienekään kotoisin seudulta:

Nyytäjä, Outi: Teos Heinäpaali roihuaa : näkyjä ja näkemyksiä Bretagnesta / Outi Nyytäjä ; kuvitus Juha Markula / Helsinki : Teos, 2004
Huomautus Perustuu Anna-lehdessä julkaistuihin kolumneihin

Mahdollisesti kannattaa myös tarkistaa:
Dragons / Marie Desplechin. Kokeilkaa myös aineistohakuaamme laittamalla asiasanoiksi näin: bretagne kaunokirjallisuus