Etsin nonfiktiota, joissa on Joan Didionilta tuttua tyyliä. Tietokirjallisuutta, jossa on hyvin henkilökohtainen ote, kaunokirjallisuudesta tuttua kerrontaa…

Kysytty

Etsin nonfiktiota, joissa on Joan Didionilta tuttua tyyliä. Tietokirjallisuutta, jossa on hyvin henkilökohtainen ote, kaunokirjallisuudesta tuttua kerrontaa. Ketähän muita tähän tyyliin kirjoittavia kirjailijoita on olemassa?

Vastaus

Vastattu

Voisit kokeilla esimerkiksi seuraavia teoksia:

  • Vivian Gornick: Toisissamme kiinni ja Erikoisen naisen kaupunki
  • Helen MacDonald: H niin kuin haukka
  • Hilary Mantel: Vain varjo häälyväinen
  • Roxane Gay: Bad feminist
  • James Baldwin: Kukaan ei tiedä nimeäni
  • Caitlin Moran: Naisena olemisen taito
  • Patti Smith: Ihan kakaroita
  • Nina Barton: Elämän ohuet seinät
  • Patrik Svensson: Ankeriaan testamentti ja Meren kutsu

Jos englanniksi lukeminen onnistuu, kannattaa tutustua Eve Babitziin. Maya Angeloun I Know Why the Caged Bird Sings on klassikko. Muita englanninkielisiä suosituksia: Annie Dillard: An American Childhood ja Ann Patchett: These Precious Days.

Didionin tyyliä on kuvailtu englanniksi termillä "creative nonfiction", hakemalla tuolla voit löytää lisää vinkkejä englanniksi.