Etsin lasten seikkailu/fantasiaromaani -sarjaa, jossa on vaihtoehtoisia reittejä ja vaihtoehtoisia loppuratkaisuja. Luin näitä lapsena noin 10 vuotta sitten,…

Kysytty

Etsin lasten seikkailu/fantasiaromaani -sarjaa, jossa on vaihtoehtoisia reittejä ja vaihtoehtoisia loppuratkaisuja. Luin näitä lapsena noin 10 vuotta sitten, mutta en muista tarkemmin sarjan nimeä. Samoin etsin vastaavanlaisia 60-luvun kokeellisen kirjallisuuden (mm. OuLiPo-ryhmän) teoksia, joissa voi vaikuttaa loppuratkaisuun.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lukemasi kirjat kuuluivat varmaankin Valitse oma seikkailusi –kirjasarjaan. Pääkaupunkiseudun kirjastojen HelMet-tietokannasta (www.helmet.fi) löydät neljä kirjaa hakemalla sarjan nimellä. Lisäksi Jaana Tarma on kirjoittanut kaksi eläinkertomusta lapsille: Kolmen kohtalon katti (WSOY, 1998) ja Seitsemän meren kissa (WSOY, 1999), joissa on kolme erilaista loppuratkaisua.
Hakusanoilla interaktiivisuus ja kaunokirjallisuus tulee HelMet-haussa myös yksi aikuisten kirjallisuusviite: Markku Eskelisen Interface eli 800 surmanluotia (Provosoft, 1997) ja kaksi Kris Jamsan Onni ja Max-lastenkirjaa, joissa on mukana CD-romppu.

Mainitsemastasi OuLiPo-ryhmästä löytyy Internetistä paljonkin viitteitä, esim. http://www.nous.org.uk/oulipo.html . Kuuluisa OuLiPo-teksti on esim. Raymond Queneaun Cent mille milliards de poèmes , jossa runon jokaiselle 14 riville on 10 eri vaihtoehtoa, joten mahdollisia toteutumia runo voi saada 1014. (Kokeiltavissa sivulla http://x42.com/active/queneau.html.) Queneaun lisäksi myös Georges Perecilla ja Italo Calvinolla on kytkentöjä OuLiPoon.