Etsin lasten makuun sopivia luontoaiheisia satuja ja tarinoita sekä ruotsin että suomen kielellä. Lapset ovat iältään 3-7 -vuotiaita, joten pienten kuvakirjat…

Kysytty

Hei, etsin lasten makuun sopivia luontoaiheisia satuja ja tarinoita sekä ruotsin että suomen kielellä. Lapset ovat iältään 3-7 -vuotiaita, joten pienten kuvakirjat eivät oikein passaa. Satujen, tarinoiden olisi hyvä olla sellaisia, että ne saa luettua alusta loppuun noin 20 minuutissa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä olisi joitakin suomenkieleisiä tarjolle.

Beskow, Elsa:
- Auringonmuna.
- Ollin hiihtoretki
Haavio, Martti: Iloinen eläinkirja.
Kauneimmat eläinsadut. (WSOY, ei tekijää, kuvittanut Janusz Grabianski.)
Kaiken maailman eläinsadut. (Toim. Katriina Kauppila, kuv. Matti Pikkujämsä.)
Laulajainen, Leena: Aurinkolintu ja kaamoksen korppi.
Kuisma, Titta & Laila Nevakivi: Satu puusta joka halusi muuttaa maalle.
Lerche, Pauliina & Meri Mort: Mimmit ja ketunpoikanen.
Gullichsen, Anna: Satu ja päärynäpuun Pyrre.
Niemelä, Reetta:
- Miljan talvi
- Miljan kevät
- Miljan kesä
- Miljan syksy
Henriksson, Karin: Itämeren ritarit.
Kuisma, Titta & Laila Nevakivi: Puuvanhus ja pikkukoivu.

Lisäksi listaan voisi laittaa suuren joukon Zacharias Topeliuksen satuja, joissa luonto ja lapsen luontosuhteen erityislaatuisuus on usein keskeisessä roolissa

Ruotsinkielistä materiaalia:
Anderson, Lena: Storm-Stina
Bengtsson, Anna: Det kittlar när löven kommer
Beskow, Elsa:
-Solägget
-Olles skidfärd
-Puttes äventyr i blåbärsskogen
-Tomtebobarnen
Borg, Inga:
-Plupp och björnungarna / Inga Borg
-Plupp och älgen
Davidsson Neppelberg , Helena: Vera i skogen
Digman, Kristina:
Floras blommor
Floras kulle
Floras egen bok : vintervandringar, vårvindar, sommarsus, hösthistorier
Fauerby, Lene & Mette-Kirstine Bak: Mette i skogen
Gullichsen, Anna:
-Saga Blom
-Saga Blom kollar in våren
-Saga Blom och snöflickan
Ingves, Gunilla:
-Nalle Brunos höst
-Nalle Brunos vinter
-Nalle Brunos vår
Nalle Bruno och myrorna
m.fl. Nalle Bruno-böcker
Kalela, Erkki K.: Granfrönas uppbrott
Klintberg, Bengt af: Skogsmusen och husmusen och andra djursagor
Rader Olsson , Amy: Droppe : en vattensaga
Stafelt, Pernilla: Fisksaga
Tuppens ask och andra djursagor från A till Ö / i urval av Tove Fagerholm
Wilke, Carina: Med Alma året runt