'Etsin Kuopiossa ilmestyneitä sanomalehtiä kesäkuulta 1941'

Kysytty

'Etsin Kuopiossa ilmestyneitä sanomalehtiä kesäkuulta 1941'

Vastaus

Vastattu

Hei!

Kuopiossa ilmestyneet sanomalehdet kesäkuussa 1941:

Pohjois-Savo
Savo
Savon Sanomat
Savon työmies/Savon kansa

Lähde:

  • Piironen, Kaija: Sanan valtaa Kallaveden kaupungissa II: Kuopion sanomalehdistön historia 1918–1979. Kuopio: Savon Sanomain Kirjapaino Oy, 1982. ISBN 951-657-103-4.

Yllämainituista lehdistä löytyy tuolta ajalta mikrofilmitallenteet Kuopion kaupunginkirjastosta. Kaupunginkirjasto kaukolainaa mikrofilmejä kotimaisiin kirjastoihin, joissa asiakkaan on mahdollista käydä niitä lukemassa. Asiakkaan täytyy tehdä kaukolainapyyntö omasta kirjastostaan.

Verkkoon ei ole digitoitu mainittuja lehtiä vielä. Savon ja Savon Sanomien vuosikerrat löytyvät digitoituina Kansallisarkistosta niiden ensimmäisestä ilmestymisnumerosta vuoteen 1939 saakka.

4 ääntä

Kommentit

Verkkoon on lehtiä digitoinut Kansalliskirjasto (Helsingin yliopiston kirjasto), ei Valtion- tai Kansallisarkisto.
Kansalliskirjasto on digitoinut monia lehtiä myöhemmiltäkin ajalta kuin 1939, mutta 1940-luvulla ilmestyneitä pääsee lukemaan vain muutamassa yliopistokirjastossa esimerkiksi Joensuussa. Tämän palvelun kommenttikeskusteluissa siitä on kerrottu monesti, viime kuukausinakin.

Kyllä, ja kaikki nuo neljä Kuopiossa ilmestynyttä sanomalehteä on tätä nykyä jo Kansalliskirjastossa digitoitu vuoden 1941 osalta. Tässä tiedot kaikista lehdistä ja niiden vuosikerroista, jotka löytyvät digitaalisina ja joiden nimessä on merkkijono "savo": https://tinyurl.com/savonlehdet

Koska vastaaja on Kuopiossa, niin mainittakoon vielä, että näitä vuoden 1939 jälkeisiä lehtiä voi kuka tahansa tutkia myös Itä-Suomen yliopiston kirjaston Kuopion toimipisteessä (Yliopistonranta 8, huone 1052.1). Ilmeisesti tieto tästä ei ole saavuttanut Kuopion kaupunginkirjastoa.