Etsin kirjallisuutta puukaasuttimista, joita kutsutaan myös generaatorikaasun kehittimiksi tai "häkäpöntöiksi".

Kysytty

Etsin kirjallisuutta puukaasuttimista, joita kutsutaan myös generaatorikaasun kehittimiksi tai "häkäpöntöiksi".

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aikaisempi vastaus vastaavanlaiseen kysymykseen löytyy etätietopalvelun arkistosta (linkki on palvelun etusivulla) asiasanalla puukaasu. Vastauksessa on lueteltu kirjoja: http://tietopalvelu.kirjastot.fi/arkisto.asp?id=416&arkisto=true

Lisäksi aiheesta on lehtiartikkeleita. Esimerkkejä uudemmasta päästä: KIRSTINÄ,Heikki: "Tauno ajelee täyttä häkää. Tauno Mämmin ekologinen häkäpönttöpyörä." Suomen luonto, 1998, no. 3, s. 30-31.
BRAX, Anne: "Jalka puukaasupolkimelle. Seppo Laaksosen häkäpönttö-Chevrolet." Suomen luonto, 1993, no. 12, s. 10.
HAAPAVAARA, Matti: "Puukaasuauto kuin silloin ennen: pilkettä pönttöön". Tekniikan maailma, 1989, no. 16, s. 66-67.
KARI, Urho: "Ekoautoilijoiden yhdistys perustettu: puukaasuauton rakentamisesta ja käytöstä". Koneviesti, 1997, no 22, s. 39.

Jos artikkelit kiinnostavat, listauksen niistä saa mistä tahansa Helsingin kaupunginkirjaston toimipaikasta. Osa lehdistä, joissa artikkelit on julkaistu, on luettavissa pääkirjastossa ja loput löytää erikoiskirjastoista (esim. Teknillisen korkeakoulun kirjasto).

VTT:llä on 1980-luvun puolivälissä ollut projekti, jossa tutkittiin vaihtoehtoisia polttoaineita, mm. puukaasua. VTT:n sivulta - http://www.vtt.fi/docs/suomi/index.htm - löytyy projektin esittely. Projekti tuntuu kuitenkin tuottaneen vain vähän painettua materiaalia. Linkistä "Julkaisut" saa katkaistulla hakusanalla puukaasu* pari raporttia, joiden sisältö on esitetty tiivistelmänä.