Etsin kirjaa naiskirjoittajan vanhempien rakkaustarinasta. Äiti oli Kainuussa kansakoulun opettaja,isä hieman vanhempi Viipuri/Helsinkiläinen. Isä toimi…

Kysytty

Etsin kirjaa naiskirjoittajan vanhempien rakkaustarinasta. Äiti oli Kainuussa kansakoulun opettaja,isä hieman vanhempi Viipuri/Helsinkiläinen. Isä toimi palokunnassa ja Albertinkadun paloaseman päällikkönä. Asuivat avioliiton aikana Kulosaaressa.
Luin krjan kauan sitten, mutten löydä sitä enää, koska olen unohtanut kirjoittajan nimen.

Vastaus

Vastattu

Hei,

Tampereen kirjastonhoitajilta löytyi ehdotus: kyseessä voisi olla Pirjo Mannisen Taikasormus : se suuri romaani joka elettiin (Tammi, 2004).

”On toukokuun ilta vuonna 1929. Leo Pesonen, nelissäkymmenissä oleva paloalan juristi, lehtimies ja kirjailija, kohtaa sattumalta 19-vuotiaan ylioppilasneitosen Raili Mäntyvaaran yhteisten ystävien luona kulosaarelaishuvilassa. Seuraavana päivänä neitonen saa kutsun autoajelulle. Tästä käynnistyy omalaatuinen, oikukkaasti polveileva rakkaustarina, jonka päähenkilöiden tytär, Pirjo Manninen, kertoo lämpimästi myötäeläen ja lempeän ironisella huumorilla höystäen. Taikasormuksen dokumenttipohjan muodostavat Leo Pesosen kirjeet morsiamelleen, pöytälaatikkomuistelmat ja päiväkirjat.”

Mannisen äiti Raili Mäntyvaara työskenteli opettajana, niin kuin kysyjän muistelemassa teoksessa, ja Viipurissa syntynyt Leo Pesonen oli Helsingin palopäällikkö vuosina 1948–54.