Etsin kirjaa jonka nimeä ja tekijää en muista. Minulla on ollut tämä kirja. Kirjassa on joukko lyhyitä, ehkä 2-5 sivuisia henkilökuvauksia n. 50, sata tai…

Kysytty

Etsin kirjaa jonka nimeä ja tekijää en muista. Minulla on ollut tämä kirja. Kirjassa on joukko lyhyitä, ehkä 2-5 sivuisia henkilökuvauksia n. 50, sata tai jotain kappaletta. Henkilöt ova sellaisia kuin, Schrödinger, Einstein, Boltsman jne. Kirjoitusten näkökulma ei painottunut heidän saavutuksiinsa, kuten yleensä, vaan siihen minkälaisia persoonia,ihmisiä, he olivat olleet. Olin ostanut kirjan 2000-2010 välillä. Se oli pehmeäkantinen, satoja sivuja paksu, ehkä 400-500sivua ja käännetty suomeksi.

Vastaus

Vastattu

Tuntomerkkien perusteella kyseessä on todennäköisesti Georges Perecin klassikko Elämä Käyttöohje (Loki-kirjat, 2006). Kirja koostuu 99 luvusta, jotka vastaavat erään pariisilaisen kerrostalon huoneita. Jokaisesta huoneesta kerrotaan jotain. Joskus huone vain kuvaillaan, mutta useimmiten siihen liitetään jokin tarina huoneessa asuvasta tai asuneesta ihmisestä. Henkilöiden kohtalot sivuavat toisiaan. Teoksessa mainitaan yli tuhat henkilöä.

https://ylioppilaslehti.fi/2006/12/monomaanien-kerrostalo/