Etsin kirjaa, jonka luin noin 5 vuotta sitten. Kirja oli silloin uudehko. Lajityyppi scifi.

Kysytty

Etsin kirjaa, jonka luin noin 5 vuotta sitten. Kirja oli silloin uudehko. Lajityyppi scifi:
ihmiskunta on pelastautunut avaruusalukseen, jossa kuitenkin leviää virus. Isä pelastaa lapsen eristämällä aluksen yhteen osaan. Lopulta lapsi on ainut eloonjäänyt. Ja aivan lopuksi hän murtautuu ulos aluksesta ja huomaa olevansa maassa.

Vastaus

Vastattu

Olisikohan Anthony Doerrin Taivaanrannan taa? Sen arvostelussa kerrotaan:"Viides henkilö Konstance on tulevaisuudessa elävä 14-vuotias tyttö, joka on syntynyt avaruusalus Argosilla. Hän matkustaa Argosilla aurinkokunnan ulkopuolella olevalla planeetalle Beta Oph2. Kertomushetkellä Konstanze on matkustanut jo vuoden. Hänen ruokansa tulostetaan tietokoneella, hän elää suljetussa tilassa ja kaikki tapahtuu tietokoneiden ja tekniikan kautta. Argosin tarkoitus on pelastaa tuhoutuva maapallo ja avaruusalukselle valitut ihmiset. Argosissa Konstancen ainoa hupi on virtuaalinen kirjasto, jolla hän voi tehdä matkoja historialliselle maapallolle.

Yllättäen Argosin asukkaiden keskuudessa alkaa levitä tappava virus ja Konstance joutuu yksin eristyksiin turvasäilöön, jossa seurana on vain alusta hallitseva tekoäly. Epäilysten kasvaessa Konstance muistaa isänsä kertoman tarinan. Se johtaa hänet tilanteeseen, joka on todellinen yllätys." Linkki Kulttuuritoimitus.fi

Lasten scifistä tulee mieleen Kepler 62 sarjan osa Virus. Linkki helmet.fi