Etsin kirjaa, jonka luin 7 vuotta sitten. En muista kirjan nimeä, kirjailian nimeä tai kustantajaa. Kirja oli muistikuvieni mukaan valkoinen kanneltaan. Sivuja…

Kysytty

Etsin kirjaa, jonka luin 7 vuotta sitten. En muista kirjan nimeä, kirjailian nimeä tai kustantajaa.

Kirja oli muistikuvieni mukaan valkoinen kanneltaan. Sivuja oli 200-400. Se oli käännetty suomeksi, mutta en muista alkuperäismaata. Ehkä Yhdysvallat? Kirja ei voi olla vuonna 2015 tai sen jälkeen julkaistu. Aikaisintaan 1970 painettu kirja. Taisi olla hän-kertoja, mutta saattoi olla minä-kertoja. En yhtään ole varma.

Kirjassa seurataan vanhaan kartanoon muuttanutta yksinäistä miestä. (En muista mitään nimestä tai ammatista, mutta ikä 20v-40v). Kartano sijaitsee Yhdysvalloissa, mutten muista kaupunkia. Purkaessaan tavaroitaan hänelle ilmestyy talon aikaisempi omistaja, joka ojentaa hänelle tervehdyksesi kätensä. Ennen kuin mies kerkeää reagoida, kummitus katoaa. Jokusen ajan päästä mies kaivelee talon tavaroita ja löytää vanhan päiväkirjan. Jotenkin hän saa selville, että päiväkirja on kummituksen eläessään kirjoittama.

Päiväkirjassa seurataan brittiläisen naisen elämää jossain 1700-1800 luvun aikoihin. Hän on naimisissa väkivaltaisen miehen kanssa, joka useiden epäonnistuneiden raskausyrityksien jälkeen mies on tullut yhä ilkeämmäksi. Vaimo päättää karata. Hän ostaa salaa liput itselleen ja piikatytölle laivaan Amerikkaan. Päivä pari ennen lähtöä mies raiskaa naisen talonsa lattialla. Juuri laivaan astuttaessa piika pelästyy matkan pituutta, eikä tulekkaan mukaan. Matka kestää 6 viikkoa. Vaimo ei ole helpotuksekseen raskaana. Amerikassa jotenkin vaimo saa ostettua talon. Hän tutustui intaani(?)mieheen, jota aluksi pelästyy, mutta lopulta ajan kuluessa rakastuu. He pystyvät viettänään pitkiä aikoja vain kävellen luonnossa puhumatta mitään, mikä on naiselle iso juttu. He menevät naimisiin. Mies lähtee sotaan. Palaa haavoittumattona. He saavat lapsia. Mies joutuu sotaan numero 2 ja menehtyy siellä. Nainen suree kovin ja lopun päiväkirjalle kirjoittaa hänen tyttärensä. Nainen ei mennyt uusiin naimisiin muistaakseeni.

"Nykyajassa" mies lukee päiväkirjaa, mutta joutuu keskeyttämään silloin tällöin. Hän tutustuu yksinhuoltajaäitiin, johon ajan kanssa rakastuu. En muista tarkkaan mitä he tekevät, mutta he kävivät laskettelemassa tai törmäsivät siellä. Kirja päättyy miehen ja yksinhuoltajaäidin oleskeluun pihalla. Heidän huomaamattaan heitä seuraa ikkunasta päiväkirjanaisen haamu ja hymyilee.

Olen hieman epätoivoinen, en löydä mistään tätä kirjaa. Toivottavasti osaatte auttaa!

Vastaus

Vastattu

Kuvauksessasi on paljon samaa kuin Danielle Steelin kirjassa Aave. Myös kansi on vaalea. Kirjan kuvaus löytyy Kirjasammosta: Aave | Kirjasampo
Kirja löytyy myös Kuopion kaupunginkirjaston valikoimasta ja on varattavissa ja lainattavissa: Aave | Kuopion kaupunginkirjasto | Kuopio (finna.fi)

Toinen ehdotus olisi Celia Reesin Noitalapsi, mutta siinä ei ole yhtä paljon yhteneväisyyksiä kuvaamasi tarinan kanssa. Tämäkin kirja löytyy kirjastostamme. Tässä on linkki verkkokirjastoon, jossa on näkyvissä myös kirjan kuvaus: Noitalapsi | Kuopion kaupunginkirjasto | Kuopio (finna.fi)

Toivottavasti näistä toinen sattuisi olemaan etsimäsi kirja.