Etsin kirjaa dystopiasta jossa Suomi on taantunut tasa-arvokehtyksessä jonnekin 1950- 60- luvulle. Naisilla on arvoa vain synnyttäjinä ja kaunistuksena miehen…

Kysytty

Etsin kirjaa dystopiasta jossa Suomi on taantunut tasa-arvokehtyksessä jonnekin 1950- 60- luvulle. Naisilla on arvoa vain synnyttäjinä ja kaunistuksena miehen statuksena. Luokkayhteiskunnassa huono-osaisilla ei ole ihmisarvoa ja he tekevät kaikki raskaat ja likaiset työt. Chilien kaspaisiini on kuin huumetta joka on laiton nautintoaine. Eräs nainen kuitenkin koittaa ystävineen päästä pois Suomesta vapaampiin maihin. Chilin kaspsaisiini on kirjan juonessa usein mukana.
En muista juonta enää tarkkaan mutta kirja oli hyvin vaikuttava ja mielen kiintoinen. Haluaisin lukea sen uudestaan. Toivottavasti löydätte sen.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä lienee Johanna Sinisalon Auringon ydin.

Auringon ydin | Kirjasampo

0 ääntä

Kommentit

Kirjoittaako Sinisalo todella, että 1950-60-luvulla oli Suomessa naisilla arvoa vain synnyttäjinä ja kaunistuksena miehen statuksena? Tuona aikana eläneenä ja työelämään itsenäisesti osallistuneena en tunnista kuvausta.

En ole lukenut kirjaa, mutta ainakin tuolta Kirjasammosta löytyvästä esittelytekstistä voisi päätellä, että Sinisalo ei todennäköisesti esitä rinnastuksia nimenomaisesti 1950-60-lukuun tai yleisemminkään väitteitä tuosta ajasta - toisin kuin alkuperäisen kysymyksen kysyjä teki.