Etsin kirja-arvostelua jostain Sakari Topeliuksen kirjasta koulussa tekemääni esitelmää varten. Olisiko teillä vinkkejä mistä löytäisin niitä?

Kysytty

Hei!
Etsin kirja-arvostelua jostain Sakari Topeliuksen kirjasta koulussa tekemääni esitelmää varten. Olisiko teillä vinkkejä mistä löytäisin niitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Zacharias (Sakari) Topeliuksella on suuri tuotanto, etkä mainitse kysymyksessäsi, mistä kirjasta olet erityisesti kiinnostunut, joten seuraavana on esimerkkejä joistakin kirjoista tai lehdistä, joissa on käsitelty Topeliuksen teoksia. Välskärin kertomuksista löytyy tietoa esim. Kirsti Mäkinen: Ajattelen kynälläni: esseitä, kirjoituksia (1998), Matti Klinge: Idylli ja uhka: Topeliuksen aatteita ja politiikkaa (1998), Maija Lehtonen: "Synkkenevä menneisyys: Välskärin kertomuksista Tähtien turvatteihin" (Ruumiin kulttuuri 1997:4, s. 394-405), Yrjö Alanen: Kansamme tienviitoittajia (1944, s. 276-306) ja Gösta Attorps: Nuoruuden purret (1958, s.68-81). Linnaisten kartanon viheriää kamaria käsitellään Paula Arvaksen artikkelissa "Satusedän kauheampi tarina" (Ruumiin kulttuuri 1998:1, s.4-8). Lukemisia lapsille -teosta käsitellään teoksessa Kirjojen Suomi (1996) ja Pekka Suhosella on artikkeli Tähtisilmä-kertomuksesta (Parnasso 1983:3, s.149-152).
Lisää viitteitä artikkeliviitetietokannasta Aleksi hakusanalla "Topelius". Turun kaupunginkirjaston käsikirjastosta löytyvät myös Topeliusta koskevat artikkelileikkeet, joissa käsitellään myös hänen teoksiaan.