Etsin kappaletta. Muistan tekstin pätkiä suunnilleen näin: Kun kuu on musta soi vuorilla rosvojen laulu, oi pikkumusta, mihin kannat kuollutta miestä?…

Kysytty

Etsin kappaletta. Muistan tekstin pätkiä suunnilleen näin:
Kun kuu on musta soi vuorilla rosvojen laulu, oi pikkumusta, mihin kannat kuollutta miestä?
Laulussa puhutaan myös kannuksien tekemistä haavoista hevosen kylkeen.
Tulee mieleen jokin Lorcan runo, mutta en tidä onko? Laulaja saattaisi olla Anneli Saaristo?
Olisi kiva tietää mikä runo ja saada kuulla tuo äänite.

Vastaus

Vastattu

Etsitty teksti lienee Matti Rossin suomennos Federico García Lorcan runosta "Ratsastajan laulu". Kokonaisuudessaan runo löytyy esimerkiksi García Lorcan teoksesta "Andalusian lauluja" Andalusian lauluja | Lastu-kirjastot | Lastu-kirjastot (finna.fi).

Matti Rag Paananen on säveltänyt ison osan García Lorcan runotuotannosta. Anneli Saaristo lauloi 1998 ilmestyneellä Paanasen levyllä "Federico García Lorca", jonka kaikki sävellykset ja sovitukset ovat Matti Rag Paanasen tekemiä Matti Rossin suomentamiin Federico García Lorcan runoihin Federico García Lorca | Lastu-kirjastot | Lastu-kirjastot (finna.fi).

Kyseiseltä levyltä löytyy kappale "Córdoba", joka nuottijulkaisussa "Federico García Lorcan runoja" on nimellä "Córdoba (Ratsastajan laulu)". Federico García Lorcan runoja | Lastu-kirjastot | Lastu-kirjastot (finna.fi). Runoteoksessa "Andalusian lauluja" on kaksi runoa, jotka molemmat ovat nimeltään "Ratsastajan laulu". Niistä toisessa on "Córdoban" teksti ja toisessa muistelemaanne tekstiä.

Paanasen ja Saariston levyn kuuntelemalla selviää, minkäläinen versio "Ratsastajan laulusta" siinä esitetään.