Etsin kahta kirjaa, jotka olivat kotonani 60-luvun alussa. Monte Criston kreivi, jossa oli mustavalkoisia kuvia kirjasta tehdystä elokuvasta. Kirja oli ehkä…

Kysytty

Etsin kahta kirjaa, jotka olivat kotonani 60-luvun alussa.
Monte Criston kreivi, jossa oli mustavalkoisia kuvia kirjasta tehdystä elokuvasta. Kirja oli ehkä kaksiosainen?

Aika paksu kirja, joka käsitteli Egyptin hieroglyfejä, Rosettan kiveä ja niiden tutkimista. Kirjassa oli ainakin piirroksia niistä. Molemmat kirjat siis suomenkielisiä.

Vastaus

Vastattu

Joka kodin tähtikirjasto -sarjassa vuosina 1955 (3. p.) ja 1960 (4. p.) kolmena niteenä julkaistussa Monte Criston kreivissä on liitteenä kuvia elokuvasta Le comte de Monte-Cristo.

Yksi ehdokas hieroglyfejä ja Rosettan kiveä käsitteleväksi kirjaksi voisi olla C. W. Ceramin yli 500-sivuinen Muinaisaarteita etsimässä : arkeologian romaani (WSOY, 1951).