Etsin kadonnutta lasten-/nuortenkirjaa, jonka olen lukenut 90-luvulla. Kyseessä on käännöskirja, jonka kannen muistan olevan punasävyisen, ehkä kuva vaaleasta…

Kysytty

Hei! Etsin kadonnutta lasten-/nuortenkirjaa, jonka olen lukenut 90-luvulla. Kyseessä on käännöskirja, jonka kannen muistan olevan punasävyisen, ehkä kuva vaaleasta tytöstä. Kirja kertoo itsekkäästä ja hemmotellusta tytöstä, joka luulee pääsevänsä matkalle tms., mutta päätyykin sisäoppilaitokseen tai vastaavaan vanhempiensa toiveesta oppimaan olemaan mukavampi. Ja tietysti oppiikin!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä saattaisi olla Marie Louise Fischerin Itsepäinen Isabella. Kirja ilmestyi ensimmäisen kerran suomeksi 1968; vuonna 1991 julkaistiin toinen painos.

Vuoden 1968 painoksen takakannen teksti kuvailee kirjaa näin:
"Isabella on kymmenvuotias, Grunertin perheen hemmoteltu kuopus, joka on aina tottunut saamaan tahtonsa läpi tavalla tai toisella. Hänellä on rakastava isä ja hyvin taipuvainen äiti, kahdeksantoistavuotias veli Bernd sekä isosisko Elke, joka yrittää kasvattaa Isabellaa. Joululomalla vanhemmat ja Elke lähtevät hiihtämään Garmisch-Partenkircheniin. Isabella, jonka alun alkaen oli pitänyt lähteä retkelle luokkatovereiden kanssa, kerjää itselleen pääsyn mukaan. Matkalla hän kauniista lupauksistaan huolimatta oikuttelee ja kiukuttelee jatkuvasti. Poikkeaminen Heiblerhofiin, taiteilija Peter Heiblerin omistamaan maalaistaloon, muuttaa kuitenkin kaiken. Siellä Isabella joutuu, aluksi vastoin vaateliasta tahtoaan, viettämään lopun joululomastaan, eikä kukaan talossa näytä kiinnittävän häneen mitään huomiota. Pahimmasta suuttumuksesta selvittyään Isabella kuitenkin alkaa mukautua talon tapoihin. Hän oppii ottamaan huomioon myös toiset ihmiset ja kun vanhemmat palaavat noutamaan häntä, he tapaavat täysin muuttuneen Isabellan. Entinen kiusanhenki on poissa."