Etsin Ilta-Sanomien etusivua kesältä 1956-1960, jossa uutisoidaan Tanskassa vallinneesta lähes 50 asteen helteestä.

Kysytty

Etsin Ilta-Sanomien etusivua kesältä 1956-1960, jossa uutisoidaan Tanskassa vallinneesta lähes 50 asteen helteestä.

Vastaus

Vastattu

Ilta-Sanomien vuosien 1932-1939 digitoidut numerot ovat vapaasti luettavissa verkossa. Vuosien 1940-1979, 2017-2021 digitoidut numerot ovat käytettävissä vapaakappalekirjastoissa. Lähimmät vapaakappalekirjastot ovat Kansalliskirjasto, Eduskunnan kirjasto ja Turun yliopiston kirjasto. Kansalliskirjastossa toimii jäljennepalvelu, jonka kautta voi tilata jäljenteitä kirjaston aineistosta.

Tässä linkki palvelun sivulle, josta löytyvät tiedot tilaamisesta ja hinnastosta: https://www.kansalliskirjasto.fi/fi/palvelut/jaljennepalvelu

0 ääntä

Kommentit

Vastauksessa mainituista Kansalliskirjaston digitaalisista lehdistä hakemalla selviää, että Ilta-Sanomien etusivulla on vuosina 1956–60 mainittu kolme kertaa sekä Tanska että helle. Kävin läpi koko tuon aikavälin. Missään näistä kolmesta tapauksesta kyseessä ei kuitenkaan ole uutisointi Tanskassa tai missään muuallakaan vallinneesta helteestä: tarkemmin katsomalla ilmenee, että kahdessa tapauksessa kyseessä on sanan "nimismiehelle" viimeinen tavu, kolmannessa taas suomalainen sukunimi Helle.

21.1.1961 lehden sisäsivuilla on ollut iso otsikko "Pakkanen vaihtuu helteeksi Tanskan kuuluisassa Akvaariotalossa". Sen lähemmäs ei ainakaan helle-sanalla hakemalla pääse.