Etsin Holkerin puheessaan lainaamaa Rainer Maria Rilken sitaattia suomeksi: "Allow your judgements their own silent, undisturbed development, which, like all…

Kysytty

Etsin Holkerin puheessaan lainaamaa Rainer Maria Rilken sitaattia suomeksi: "Allow your judgements their own silent, undisturbed development, which, like all progress, must come from deep within and cannot be forced or hastened. Everything is gestation, then birthing. "

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sitaatin suomennos löytyy Rilken teoksesta Kirjeitä nuorelle runoilijalle (Tai-teos 1993), jonka saksankielinen alkuteos Briefe an einen jungen Dichter ilmestyi Leipzigissä 1929. Liisa Enwald on suomentanut 23.4.1903 päivätyn kirjeen ko. kohdan seuraavasti:

"Suokaa arvostelmillekin oma kasvunsa, hiljainen ja häiriötön, sillä sen on, kuten jokaisen edistysaskeleen, saatava ponnistaa esiin syvältä minkään estämättä tai kiirehtimättä. Kaikesta ollaan raskaana ja sitten se synnytetään."