Etsin henkilökohtaista historian kirjoitusta mahdollistavaa ohjelmaa. Eräänlaista hieman exelistä kehittyneempää, johon voi liittää tekstiä ja kuvia ja niiden…

Kysytty

Etsin henkilökohtaista historian kirjoitusta mahdollistavaa ohjelmaa. Eräänlaista hieman exelistä kehittyneempää, johon voi liittää tekstiä ja kuvia ja niiden järjestystä ja sisältöä voisi muuttaa aina sitä mukaan kun uutta tietoa löytyy. Sen ei tarvitsisi olla varsinainen julkaisu applikaatio, vaan enemmänkin eräänlainen jälkikäteen kirjoitettu kronologinen päiväkirja. Tuo tietojen kronologinen siirtely olisi melko dominoiva ominaisuus, koska tällä hetkellä kirjoittelen paperille ja aika ajoin tulee eteen tilanne, että väliin pitäisi saada vielä yksi tiedon jyvänen tekstiä tai kuva. Kiitos

Vastaus

Vastattu

Kun luen kysymystä ja siinä muotoiltua tarvetta, en oikein ymmärrä, mitä hyötyä jostain excel-tyyppisestä laskentaohjelmasta olisi. Sen sijaan kaikki kehittyneet tekstinkäsittelyohjelmat tarjoavat mahdollisuuden sijoittaa tekstiä, kuvia, hyperlinkkejä ja muuta vastaavaa niin, että kronologisesti uuden aineiston voi milloin tahansa sijoittaa oikeaan kohtaan. Olen itse pitänyt tällä lailla yllä isohkoa sukutietokantaa, jossa on esiäitien ja -isien kuvia, mutta pääosin tekstiä. Siihen on helppo lisätä tiedot sukulaisten kuolinpäivistä - niitähän ei voi välttää - ja kun iloinen suvun lisääntymistapahtuma on, sekin siirtyy sinne oikeaan kohtaan ongelmitta. Sukupuussa ei sinänsä ole kyse kronologiasta, mutta informaation lisääminen oikeaan kohtaan toimii samalla logiikalla molemmissa.

Myös päiväkirjatyyppinen asioiden taltiointi on helppoa pelkällä tekstinkäsittelyjärjestelmällä. Se, mikä paperimuodossa täytyy hoitaa liuskojen väliin laitettavina erillisinä lisäyksinä, hoituu vaivatta tekstinkäsittelyllä. En itse keksi mitään sellaista kysymyksestä nousevaa tarvetta, joka ei oman kokemukseni mukaan hoituisi tekstinkäsittelyohjelmalla. Yleisin Word on kaupallinen tuote, mutta toiminnallisesti sitä vastaavan saa maksuttoman Open Office -ohjelmiston avulla. Tekstin ja otsikoiden muokkaamisen opettelemiseen menee toki oma aikansa, samoin kuvien lisäämiseen. Mutta loppujen lopuksi ne ovat yksinkertaisia asioita, jotka opetellaan vain kerran ja sitten tehdään niillä taidoilla, mitä tarvitaankin. Voin sähköpostitse antaa lisäneuvoja, jos ne ovat tarpeen.

Heikki Poroila