Etsin graafisen tyylin nimeä. Tyyli on slaavilaistyyppinen, ornamentaalinen, yleensä kaksiulotteinen ja jostain tulee vahva 70-lukulainen vaikutelma. Tyyliä…

Kysytty

Etsin graafisen tyylin nimeä. Tyyli on slaavilaistyyppinen, ornamentaalinen, yleensä kaksiulotteinen ja jostain tulee vahva 70-lukulainen vaikutelma. Tyyliä edustaa mm. jotkut Klaus Haapaniemen teokset (http://blog.iso50.com/wp-content/uploads/2007/12/kh.jpg) Suuren toivelaulukirjan kansi (http://www.musiikkikullas.fi/images/kuvat/Suuri_toivelaulukirja_20.jpg) ja Säästöpankin mainoksissa (http://rahastoon.fi/img/topFlash.png). Klaus Haapaniemen tyyliä näkee nyt myös Valio Maidon purkeissa. Mikä on tämäntyylisen grafiikan nimi ja alkuperä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti kollegiaalisestikin tehty tiedonhaku ei ole tuottanut tuloksia. Klaus Haapaniemen kohdalta löytyy viittauksia juuri slaavilaiseen kansanperinteeseen ja satuihin, kuvittaja Ivan Bilibiniin, uuteen kansallisromantiikkaan. Se muistuttaa myös venäläistä Lubok-tyyliä. Verkossa oleva taidegrafiikan sanakirjasta sitä ei valitettavasti löydy, sillä se keskittyy esittelemään "vain" grafiikan tekniikkaa ja muutamia suuria nimiä: www.atelierhannula.fi/taidesanakirjat.html.
Nykytaiteen tietopalvelua suorittaa Kiasman tutkijakirjasto, joten sen puoleen kannattanee kääntyä: VtmKirjasto@fng.fi. Aalto-yliopiston (Taideteollisen korkeakoulun) kirjaston tavoittaa esim. sähköpostilla kirjasto-arabia@aalto.fi.
On tietenkin hyvin mahdollista, ettei tälle tyylille ole kokoavaa nimitystä.