Etsin Etelä-Pohjanmaan tietopuolisen karjatalouskoulun oppilasluetteloa noin vuosilta 1914-1918. Mistähän löytäisin? Hänen sanottiin käyneen karjakkokoulun.

Kysytty

Etsin Etelä-Pohjanmaan tietopuolisen karjatalouskoulun oppilasluetteloa noin vuosilta 1914-1918.
Mistähän löytäisin? Hänen sanottiin käyneen karjakkokoulun.

Vastaus

Vastattu

Etelä-Pohjanmaan karjatalouskoulu perustettiin 1904. Silloinen määritelmä oli käytännöllistietopuolinen. Tietopuolinen karjanhoitokoulu aloitti Ilmajoella 1912. Nimi vaihdettiin 1925 Etelä-Pohjanmaan tietopuoliseksi karjanhoitokouluksi. Normaalin opetussuunnitelman lisäksi se järjesti karjakko-, tarkastuskarjakko. ja karjatalouskursseja. Koulu siirtyi valtiolle 1959.  (https://fi.wikipedia.org/wiki/Karjanhoitokoulut_Suomessa)

Netissä tai kirjan muodossa olevaa oppilasmatrikkelia emme onnistuneet löytämään. Osoitteessa https://finna.fi/Record/narc.VAKKA-86223.KA_VAKKA-2110884.KA on nähtävillä hakutiedot oppilasmatrikkelista vuosilta 1912-1925. Kansallisarkistosta saa varmasti lähempiä tietoja miten näihin pääsee käsiksi. Sivulta löytyy yhteydenottolomake arkistoon.