Etsin erästä satua. Muistaakseni tekijä on joku tutuista satusedistä ja olen joitain kokoelmia katsonut, mutta satua ei ole löytynyt. Muistaakseni sadussa…

Kysytty

Etsin erästä satua. Muistaakseni tekijä on joku tutuista satusedistä ja olen joitain kokoelmia katsonut, mutta satua ei ole löytynyt. Muistaakseni sadussa kuningas etsii tyttärelleen viisasta sulhasta. Nokkela, mutta köyhä poika selviää tehtävistä. Tehtävänä on mm. kulkea niin, ettei kulje tietä tai sen viertä (poika kulkee ojassa) ja tulla taloon niin, ettei ole sisällä eikä ulkona (poika jää kynnykselle). Pojan äiti myös leipoo leipää, joka syötiin jo aiemmin (leipää oli lainattu naapurilta ja nyt leivottiin leipää takaisin).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vihjeittesi perusteella löytyy kansansatu "Kuningas ja mökin poika" Eero Salmelaisen teoksesta Suomen kansan satuja ja tarinoita (WSOY). Kuningas törmää metsällä käydessään mökin poikaan, jonka outoja vastauksia hän ei ymmärrä. Hän kutsuu pojan linnaansa ja hovin viisaimmat miehet koolle. Kuningas raivostuu pojan kujeellisiin vastauksiin ja asettaa rangaistuksen: pojan on tultava linnaan ei päivällä eikä yöllä, ei tietä eikä tien viertä, ei hevosella eikä jalan, ei vaatteissa eikä alasti, ei sisään eikä ulos. Prinsessasta ja kosimisesta ei tässä versiossa puhuta mitään.