Etsin elämäkertoja tai kulttuurihistoriallisia teoksia, jotka keskittyvät vuosien 1914-1920 suomalaisten kaupunkilaisten (helsinkiläisten) (naisten)…

Kysytty

Etsin elämäkertoja tai kulttuurihistoriallisia teoksia, jotka keskittyvät vuosien 1914-1920 suomalaisten kaupunkilaisten (helsinkiläisten) (naisten) arkipäivään. Siis kirjoja, joista saisi kuvan tuon ajan elämästä: elämänarvoista, vapaa-ajanvietosta, ihanteista, kotitöistä, koulutusmahdollisuuksista yms. Olen kiinnostunut ennemmin valkoisen kuin työväestön toimista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjastossa on luokassa 92.833 kirjoja pääkaupunkiseudun historiasta. Suurin osa niistä keskittyy rakennuskannan historiaan, mutta useimmissa esim. jonkin tietyn korttelin kehityksestä kertovissa kirjoissa kerrotaan paljonkin myös paikalla asuneiden ihmisten arjesta. Hyvä esimerkki tällaisesta on Kaija Hackzellin toimittama kirjasarja Helsingin vanhoja kortteleita. Muita tutustumisen arvoisia; Pääkaupungin kuva; luentoja Helsingin historiasta (toim. Markku Heikkinen, Helsingin kaupunginmuseo 2000), Nokea ja pilvenhattaroita; helsinkiläisten ympäristö 1900-luvun vaihteessa (toim. Simo Laakkonen, Helsingin kaupunginmuseo 1999).
Enemmän omaelämäkerrallista tietoa tuon ajan Helsingistä löytyy esim. Salme Sauren toimittamasta kirjasta Minun Helsinkini. Siinä mm. Helvi Hämäläinen kertoo muistojaan saapumisestaan Helsinkiin vuonna 1918. Pentti Poukan Kukkiva asfaltti; hiukan nostalginen albumi on sanomalehtimiehen omakohtainen muistikuvateos Helsingin elämästä ennen talvisotaa.
Lehtiartikkeleita aiheesta ovat mm. Anna-Liisa Ambergin Huvielämää Helsingissä 1910-luvulla, joka on ilmestynyt lehdessä Muoto 1991 ; (12) ; 2 ; 40-47, ja Eino E. Suolahden artikkeli Maila Talvion helsinkiläisromaanien todellisuustausta julkaisussa Valvoja 80 (1960), s. 73-80.
Myöskin Maila Talvion elämäkerroissa voisi olettaa löytyvän em. ajankohtaan liittyviä tietoja.
www-sivuja aiheesta en oikeastaan löytänyt, mutta Helsingin kaupunginmuseon sivuihin http://www.hel2.fi/kaumuseo/ ehkä kannattaisi tutustua. Museon kuva-arkiston lisäksi siellä on palvelu, jossa voi esittää kysymyksiä museon tutkijoille http://www.hel2.fi/kaumuseo/suomi/kysymuseolta.html. Lisää vanhoja Helsinki-kuvia on Albumit auki-sivuilla osoitteessa http://www.albumit.lasipalatsi.fi/suomi/