Etsin 80-90-lukujen taitteessa lukemani, ehkä 4-osaisen kirjasarjan, nimeä. Tapahtumat sijoittuvat Englannin maaseudulle, ehkä 1. maailmansodan lähistölle…

Kysytty

Etsin 80-90-lukujen taitteessa lukemani, ehkä 4-osaisen kirjasarjan, nimeä. Tapahtumat sijoittuvat Englannin maaseudulle, ehkä 1. maailmansodan lähistölle. Päähenkilöt ovat Catherine/Caroline ja veljekset, joista toisen nimi on Mark. Toinen veljeksistä kuolee sarjan edetessä ja toinen (ehkä kuollut) on sodassa lentäjänä. Pääjuonena on näiden kolmen henkilön suhteet. Kirjoissa oli muistaakseni vaaleat piirroskannet.
Olisin ilahtunut, jos kuvaus riittäisi löytämään oikeat kirjat.

Vastaus

Vastattu

Hei!

Kyseessä voisi olla K.M. Peytonin Christina-sarja, joka on suomennettu 80-luvulla. Englannin maaseudulle sijoittavan neliosaisen sarjan päähenkilönä on orpotyttö Christina, joka muuttaa 12-vuotiaana Flambardsin kartanoon enonsa ja serkkujensa Markin ja Willin luokse. Will on kiinnostunut lentokoneista ja lentämisestä. Kirjoissa kuvataan maaseudun kartanoelämää 1900-luvun alkupuolella sekä ensimmäisen maailmansodan vaiheita.

Kansikuvat ja tarkemman kuvauksen sarjasta voit lukea Saran kirjat -kirjallisuusblogista. https://sarankirjat.blogspot.com/2013/02/km-peyton-iki-ihana-christina-sarja.html