Etsin 70-luvun peruskoulun laulukirjassa olevalle laululle sanoja. Laulu meni jotenkin näin ootsevitsa, vootsevitsa vallakristalla hei. Ootsevista…

Kysytty

etsin 70-luvun peruskoulun laulukirjassa olevalle laululle sanoja. Laulu meni jotenkin näin ootsevitsa, vootsevitsa vallakristalla hei. Ootsevista,vootsevisteavallakristalla...... sitten alkoivat suomalaiset sanat jotka olen ikäväkseni unohtanut. Laulukirja oli vihertävän ruskehtava väriltään jossa oli reunassa painettu lastenkuvia. Muistelen että laulu olisi ollut unkarilainen kansanlaulu olisin erittäin kiitollinen vastauksesta, mietin jatkuvasti puuttuvia sanoja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olen selaillut hakemistoja ja itse nuotteja läpikäyden kymmenkunta 1970-luvulla julkaistua laulukirjaa (opetuskäyttöön tarkoitettua), mutta tällaista laulua en ole niistä löytänyt. Näissä kokoelmissa on yleensä hakemistossa myös alkusanojen mukainen haku, mutta sen paremmin muodolla "ootsevista" kuin "otsevista" eri muunnoksineen ei valitettavasti löytynyt mitään. Vilkaisin huonolla tuloksella myös joitakin unkarilaista perinnemusiikkia sisältäviä kokoelmia, vaikka tuo teksti ei itsestäni kyllä kuulosta unkarilta.

En löytänyt kirjaston kappaleista aivan kysyjän kuvaaman väristä kokoelmaa, joten voi olla, että juuri se meiltä puuttuu. Toisaalta jos tuo laulun alku meneekin jotenkin toisin, olen etsinyt väärästä paikasta. Itselleni eivät nuo sanat ole tuttuja, joten voi hyvinkin olla, että joku muu tunnistaa laulun. Voin myös yrittää etsiä uudelleen, jos mieleen tulee jotain lisätunnisteita.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto
heikki.poroila@vantaa.fi

1 ääntä

Kommentit

Se "ootsevitse"-lastenlaulu on hollantilainen sävelmä, joka löytyy laulukirjoista yleensä nimellä Puukenkätanssi (suom. sanat Sauvo Puhtila). Oozevitze, voozevize, valla, kristalla, hei jne.

Jari Missonen
kirjastonhoitaja
Tampereen kaupunginkirjasto
jari.missonen@tampere.fi