Etsin 1900-luvun puolessa välissä julkaistua kirjaa metsärosvo, sotakarkuri, Ukko Uokarista, joka piilotteli Karttulassa, Hautolahdessa, Pohjois-Savossa…

Kysytty

Etsin 1900-luvun puolessa välissä julkaistua kirjaa metsärosvo, sotakarkuri, Ukko Uokarista, joka piilotteli Karttulassa, Hautolahdessa, Pohjois-Savossa. Metsässä on edelleen Uokarin uunit, jotka on hakattu kahteen kiveen.
Uokarilla oli oppipoika Herman Varis, joka on ollut tuomittuna ryöstömurhista 1800-1900 -luvun taitteessa.

Vastaus

Vastattu

Näillä tiedoilla en onnistu löytämään etsimäsi kaltaista julkaistua teosta aiheesta, vaikka hain Kansallisbibliografia Fennicasta, jossa pitäisi olla kaikki Suomessa ilmestynyt painettu aineisto. Voi olla että jos on kyse noin vanhasta teoksesta, sen asiasanoitus ei ole kovin kattava, eli löytääkseen pitäisi tietää tekijä tai teoksen nimi.
https://kansalliskirjasto.finna.fi/Content/fennica

Uudempi aihetta sivuava teos löytyi:
Antti Lappalainen: Savon metsärosvojen jäljillä (SKS, 2001)

Kannattaa kurkata sekin, jos sieltä löytyisi esimerkiksi viitteitä Ukko Uokariin tai hänestä mahdollisesti julkaistuun aikaisempaan teokseen.