Etelävaltiot Yhdysvalloissa. Isolla vai pienellä, kun puhutaan tästä alueesta?

Kysytty

Etelävaltiot Yhdysvalloissa. Isolla vai pienellä, kun puhutaan tästä alueesta?
Yhdysvaltain E/etelävaltiot
E/etelävaltiot
E/etelä (kun kyseessä on sama alue kuin edeltävissä esimerkeissä)
S/syvä E/etelä.

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston sanakirja (2012) ja Suomen kielen perussanakirja (1990) suosittelevat kirjoittamaan pienellä, siis etelävaltiot, Yhdysvaltain etelävaltiot, syvä etelä. Kuitenkin Jukka K. Korpelan Vierasnimikirjassa (2012, s. 186) Etelävaltiot kirjoitetaan isolla (merkityksessä Konfederaatio). Etelää tarkoittamassasi merkityksessä ei sanakirjoista löytynyt, mutta pienellä kirjoittaminen lienee ainakin oikein.