Esiintyivätkö aurinkopaneelit ensimmäisen kerran avaruusaluksilla?

Kysytty

Esiintyivätkö aurinkopaneelit ensimmäisen kerran avaruusaluksilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Edmond Becquerel todisti vuonna 1839 valojänniteilmiön olemassaolon. Valojänniteilmiö tarkoittaa prosessia, jossa valo synnyttää jännitettä tai sähkövirtaa. Aurinkopaneeleissa kennot muuttavat auringon säteilyenergian sähköenergiaksi.

Charles Fritts rakensi ensimmäisen toimivan aurinkokennon newyorkilaisen kerrostalon katolle vuonna 1883. Frittsin aurinkokennot olivat ohuella kultakerroksella peitettyä seleeniä. Allaolevasta linkistä löydät kuvan näistä aurinkokennoista:

https://www.smithsonianmag.com/sponsored/brief-history-solar-panels-180972006/