Eräs työnantaja (Lahdessa) ilmoittaa nettisivuillaan "Rekrytointitilanteessa selvitämme uuden työntekijän taustat", siellä mm listattu -päihdetausta Kuinka…

Kysytty

Eräs työnantaja (Lahdessa) ilmoittaa nettisivuillaan "Rekrytointitilanteessa selvitämme uuden työntekijän taustat", siellä mm listattu
-päihdetausta

Kuinka tämä tausta selvitetään? Eikö nämä kuulu terveystietoihin, siksi salattuja?

Vastaus

Vastattu

Selvittäessään ja kerätessään tietoja työnhakijasta rekrytoivan työnantajan on noudatettava lakia yksityisyyden suojasta työelämässä, jossa on säädelty seikkaperäisesti, millä perusteella ja minkälaisia tietoja työnhakijasta voi kerätä ja tallentaa, sekä miten ne tulee hankkia.

Lähtökohtaisesti rekrytointiin liittyen työnantaja voi kerätä ja tallentaa työnhakijasta vain työnhakuun ja työhön suoranaisesti liittyviä tarpeellisia asioita. Samoin työhaastattelutilanteessakin työnhakijalta voidaan kysyä vain suoranaisesti työnhakuun ja työhön liittyviä tarpeellisia kysymyksiä.Työnantajan on kerättävä henkilötiedot ensi sijassa työnhakijalta itseltään. Jos työnantaja kerää tietoja muualta, on hänen hankittava siihen työnhakijan suostumus.

Lähteet:

Österberg, Maritta: Henkilöstöasiantuntijan käsikirja. 2014

Laki yksityisyyden suojasta työelämässä: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040759