Eräässä Rampe ja Naukkis -sketsissä puhutaan päivällisestä, joka olisi maksanut 27,50 mk. Paljonko tuon päivällisen hinta olisi oikeasti ollut tuona aikana eli…

Kysytty

Eräässä Rampe ja Naukkis -sketsissä puhutaan päivällisestä, joka olisi maksanut 27,50 mk. Paljonko tuon päivällisen hinta olisi oikeasti ollut tuona aikana eli vuonna 1990?
https://www.youtube.com/watch?v=PK7CRjFXhS0

Vastaus

Vastattu

Tilastokeskuksen Kuluttajahintatilastosta löytyy hintojen tuotetietoja vuodelta 1990. Siinä on ruokatarvikkeiden hintoja, mutta palvelut-kohdassa lounaisiin verrattavia hintoja ei muita kuin hot dog 9,04mk, sämpylä 10,32mk ja kahvi 4,24mk kuppi.

Hotelli- ja ravintolamuseossa on ruokalistoja, mutta heidän sivuillaan ei ole näkyvissä sellaisia listoja, joissa olisi hintoja. Museolla on tietopalvelu.

Finna.fi:stä etsimällä haulla ruokalistat ja aikarajaus 1985-1995 löytyy mm. kuva lounasravintolan listasta vuodelta 1990. Siinä on hinnatkin: kanakori ja lohkoperunat 36 markkaa, Holsteininleike ja ranskalaiset 51 markkaa, välikyljys ja kermaperunat 61 markkaa.