Epäilys että kuvassa oleva ötökkä poraa reikiä hirteen kesämökillä. Mikähän lienee että osaisi torjua? Varmaan munii ja toukat myllertää?

Kysytty

Moi! Epäilys että kuvassa oleva ötökkä poraa reikiä hirteen kesämökillä. Mikähän lienee että osaisi torjua? Varmaan munii ja toukat myllertää?

Vastaus

Vastattu

Muun muassa näistä kirjoista voisi olla apua ötökän tunnistamisessa:

Sandhall: Ötökät: tunnistusopas, 445 lajia (1993)

Jansson: Sisätilojen tuhoeläimet ja niiden torjunta (2012)

Kaaro: Ötököitä Suomen luonnossa (2008)

Hyödyllisiä ohjeita ja linkkejä tuhohyönteisten tunnistamiseen ja torjuntaan löydät myös Jyväskylän kaupungin ympäristöterveyden verkkosivuilta osoitteesta Sisätilojen tuholaiset | Jyväskylä.fi (jyvaskyla.fi)