Entinen SS-mies Unto Parvilahti (ent. Boman??) kirjoitti kaksi (?)teosta. Minua kiinnostaa kuitenkin hänen myöhemmät vaiheensa, onko kuollut, milloin ja missä…

Kysytty

Entinen SS-mies Unto Parvilahti (ent. Boman??) kirjoitti kaksi (?)teosta. Minua kiinnostaa kuitenkin hänen myöhemmät vaiheensa, onko kuollut, milloin ja missä. Toisen käden tietona olen kuullut hänen N-liitosta takaisin Suomeen päästyään poistuneen maasta peläten Kekkosen valtaanpäästyä joutuvansa uudelleen luovutetuksi 'Berijan tarhoille'. Lieneekö asia näin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa Suomen kirjailijat 1945-1980 on seuraavat tiedot Unto Parvilahdesta:
syntynyt 28.9.1907 Turku - kuollut 27.10.1970 Malaga, Espanja. Liikealalla.
Valokuvaaja. Ilmavoimat 1933-1941. Vapaaehtoisessa palveluksessa Saksan
SS-pataljoonassa, yhdysupseerina Berliinissä. Vankina Neuvostoliitossa
1945-1954. Asunut Espanjassa.

Unto Parvilahti on kirjoittanut kaksi kirjaa:
Berijan tarhat. Havaintoja ja muistikuvia Neuvostoliiton vuosilta 1945-1954.
H:ki 1957 Otava.

Terekille ja takaisin. Suomalaisen vapaaehtoisjoukon vaiheita Saksan itärintamalla
1941-43. Keuruu 1958 Otava.

Valitettavast syytä Unto Parvilahden Suomesta poistumiseen ei ole löytynyt.