Enthero-bakteeri tai entero-bakteeri

Kysytty

enthero-bakteeri tai entero-bakteeri

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lääketieteen termit -sanakirjan mukaan enterobakteeri (enterobacterium) on enterobacteriaceae-heimoon kuuluva sauvabakteeri, jolla on yhteys suolistosairauksiin. Heimon bakteereita elää luonnostaan mm. ihmisten ja eläinten suolistossa, jätevesissä, maaperässä ja luonnonvesissä, ja osa niistä aiheuttaa esim. vatsaonteloon päästessään tauteja niin suolistossa kuin virtsateissäkin. Esim. salmonellabakteerit kuuluvat enterobakteereiden suureen heimoon.

Yliopistokirjastojen yhteistietokannasta LINDAsta löytyy 48 viitettä hakusanalla "enteroba?" ja artikkelitietokanta ARTOsta 12. Näistä suurin osa on englannin- tai saksankielisiä ja näyttää turhan spesifeiltä hakutehtävääsi ajatellen, mikäli tarvitset ainoastaan perustietoa asiasta. Luettelot viitteistä voit halutessasi pyytää kirjaston tietopalvelusta tai hakea ne itse LINDAsta ja ARTOsta (voidaan käyttää vain kirjaston internet-koneilta). Tässä kuitenkin hieman listaa joistakin muista lähteistä, joihin sinun kannattaa tutustua:

Kirjoja:
Hänninen, Pentti & Pentti Huovinen: Infektiotaudit (1994)
Infektioiden torjunta sairaalassa. Toim. Soile Hellsten (1999)
Kliininen mikrobiologia terveydenhuollossa. Toim. Soile Hellsten (2002)
Lääketieteellinen mikrobiologia. Toim. Anja Tiilikainen jne. (1998)

Lehtiartikkeleita:
Huovinen, P.: Mikrobilääkkeille resistentit taudinaiheuttajat. Käytännön lääkäri 1994; 4 vol. 37
Vesikari, Timo: Suolistoinfektioiden mikrobilääkehoito. Suomen lääkärilehti 1987/10
Vuento, Risto: Pääkirjoitus. Suomen sairaalahygienialehti 2001; 19(1):3

Hakusanalla "enterobakteeri" ei löydy yhtäkään viitettä omasta aineistotietokannastamme http://kirjasto.lahti.fi/riimi/zgate.dll? mutta kannattaa kokeilla muiden aiheeseen liittyvien laajempien hakusanojen (esim. "mikrobiologia" ja "bakteerit") käyttämistä. Koska enterobakteereita käsitellään monissa teoksissa vaikka sitä ei mainita koneella, sinun kannattaa myös selata aiheeseen liittyviä kirjoja (esim. tietosanakirjat ja muut hakuteokset). Esim. käsikirjaston kokoelmiin kuuluvasta World of Health -teoksesta (2000) löytyy luku "Enterobacterial infections". Myös enteroviruksista löytyy erikseen tietoa; tässä olen olettanut, että sitä et tarvitse, vaan kysymys on nimenomaan bakteerista tai sen heimosta sinänsä.

11 ääntä

Kommentit

kuulemma lihottaa.