Ennen varauksen tekemistä haluaisin tarkistaa löytyisikö haluamani kirja jostain lähialueen kirjastosta. Tämä ei onnistu enää entiseen tapaan. Mitä kautta…

Kysytty

Ennen varauksen tekemistä haluaisin tarkistaa löytyisikö haluamani kirja jostain lähialueen kirjastosta. Tämä ei onnistu enää entiseen tapaan. Mitä kautta pitää mennä varauksessa, jotta voisi ensin tarkistaa, missä kirjatoissa kirja löytyy hyllystä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos haluat toimia entiseen tapaan, voit kyllä vielä niin tehdä. Valitse silloin HelMet-verkkokirjaston etusivulta kohta "Perinteinen aineistohaku".

Jos sen sijaan käytät HelMetin uudempaa, suoraan etusivulta toimivaa versiota, voit tarkastaa hyllykappaleet näin:

Kirjoita hakukenttään esimerkiksi haluamasi teoksen nimi ja napsauta nuolipainiketta. Saat esille hakutuloslistan. Sen vasemmalla puolella on erilaisia valikoita, joista ylimpänä on "Saatavuus". Napsauta tästä kohtaa "Kirjastossa". Nyt kunkin tuloslistassa olevan teoksen kohdalla näkyy niiden tilanne. Jos kappaleita on hyllyssä, tekstinä on esim. "Näytä 20 hyllyssä olevaa kappaletta". Tätä napsauttamalla saat hyllykappaleet esille, ja jos niitä en yli 20, niin niiden alla on taas painike "Näytä loput kappaleet". Jos nimekkeestä ei ole yhtään kappaletta hyllyssä, kyseistä tekstiä ei sen kohdalla näy.

Toivottavasti pääset näillä ohjeilla eteenpäin.