Ennen toista maailmansotaa Viipuri oli Suomen toiseksi suurin kaupunki. Kun Suomi menetti Viipurin Neuvostoliitolle, taantui kaupunki suljetuksi raja-alueen…

Kysytty

Ennen toista maailmansotaa Viipuri oli Suomen toiseksi suurin kaupunki. Kun Suomi menetti Viipurin Neuvostoliitolle, taantui kaupunki suljetuksi raja-alueen venäläiseksi pikkukaupungiksi.

Minua kiinnostaisi tietää, onko tehty jonkinlaisia väestöennusteita ennen sotia tai vaihtoehtoisesti sodan jälkeenkin, joiden avulla voisi hahmottaa sen, minkä kokoinen kaupunki Viipuri olisi, jos sitä ja ympäröivää Karjalaa ei olisi menetetty.

Vastaus

Vastattu

Väestöennusteita on tehty jo 1930-luvulla, jolloin Viipuri vielä kuului Suomelle, mutta vain koko maan väestönkehitystä koskien.  Tilastollinen päätoimisto julkaisi ensimmäisen koko maata koskevan väestöennusteen vuonna 1934. Seuraavatkin ennusteet koskivat koko maata. Ensimmäinen tilastoalueittainen väestöennuste tehtiin vasta 1964 ja kunnittainen väestöennuste 1969. Voit tutustua Suomen väestötilastoinnin historiaan Tilastokeskuksen julkaisussa Väestötilastoja 250 vuotta: katsaus väestötilaston historiaan vuosina 1749-1999