Ennen oli yleisöpuhelimia joihin laitettiin kolikoita. 1990-luvulla oli yleisöpuhelimia joihin laitettiin puhelukortti. Pystyikö yleisöpuhelimeen soittamaan,…

Kysytty

Ennen oli yleisöpuhelimia joihin laitettiin kolikoita. 1990-luvulla oli yleisöpuhelimia joihin laitettiin puhelukortti.

Pystyikö yleisöpuhelimeen soittamaan, Suomessa tai ulkomailla? Joissakin elokuvissa ja tv-sarjoissa on kohtaus missä roolihahmo puhuu yleisöpuhelimeen ja sanoo toiselle että soita tähän numeroon. Hetken kuluttua yleisöpuhelin soi ja hän vastaa siihen.

Vastaus

Vastattu

Vastaukseni tähän kysymykseen on omakohtainen. Helsingin suomenkielisellä työväenopistolla oli 1980-luvulla puhelinpömpeli, missä luki numero millä ko. puhelimeen

pystyi soittamaan. Olin juuri muuttanut Helsinginkadulle, ja minulle ei ollut vielä asennettu puhelinta uuteen kotiini. Soitin vanhemmilleni puhelun ilman markkaa ja tästä merkistä he tiesivät minun olevan työväenopiston puhelinkopissa odottamassa soittoa.