Ennen bussilla liikkuessa oli normaalia, että bussin etuosan istuimet jätettiin automaattisesti esim vanhuksille / huonosti liikkuville. Nykyään tätä ei näy…

Kysytty

Ennen bussilla liikkuessa oli normaalia, että bussin etuosan istuimet jätettiin automaattisesti esim vanhuksille / huonosti liikkuville. Nykyään tätä ei näy ollenkaan. Onko kukaan pohtinut tätä missään? Mitä tapahtui?

Vastaus

Vastattu

Nykyään etuosan istuimet ovat monissa kaupunkiliikenteen busseissa melko korkeita. Niille on kenties hankalampi kiivetä istumaan. Onneksi keskioven lähistöllä on yleensä matalampia paikkoja huonosti liikkuville, sekä pyörätuoli paikka ja rollaattori tai lastenvaunu tilaa. Linkki HSL Esteettömyys Invalidiliiton sivustolta saa lisävinkkejä kaukoliikenteen käyttöön. Linkki sivustolle.

Kohteliaiden tapojen muutoksesta saa ehkä lisätietoa Johanna Isosävin teoksesta Miten tutkia kohteliaisuutta? — Käsityksiä suomalaisesta ja ranskalaisesta kohteliaisuudesta. ISBN 9789518588521

1 ääntä

Kommentit

HSL-alueen useimmissa busseissa on erikseen merkitty keskiosan istuimet vanhusten ja muiden liikuntarajoitteisten käyttöön, ja joskus myös kuskin takana oleva paikka näkövammaiselle, varsinkin jos on opaskoira mukana. Katsopa ensi kerralla merkintöjä tarkemmin. Tosin asiaan saattaa vaikuttaa sekin, minkä alueen linjasta on kyse.

Nuoret ja vähän vanhemmatkin tykkäävät istua juuri näkövammaisille tai vanhuksille / liikuntarajoitteisille merkityillä paikoilla. Ei niistä merkinnöistä kukaan välitä!!! Eikä pyytämälläkään liikahda...