En tiedä, millä hakutermeillä pitäisi hakea, kun etsin teoksia, jotka pohjautuvat tositapahtumiin. Voivat silti olla siis romaaninomaisesti kirjoitettuja, voi…

Kysytty

En tiedä, millä hakutermeillä pitäisi hakea, kun etsin teoksia, jotka pohjautuvat tositapahtumiin. Voivat silti olla siis romaaninomaisesti kirjoitettuja, voi olla kuvitteellisia henkilöitä mutta siis että tapahtuminen kaltaiset olot ovat olleet olemassa tai edelleen ovat. Teoksissa esitetyt historialliset oheistapahtumat olisivat siis faktoja. Olen lukenut mm. Tiibetin tyttäret (tosi henkilöt ja tapahtumat), Naiset valkoisissa (tapahtumassa kuvitteellise henklöt, mutta olosuhteet aitoja lähihistoriallisia). Olen jo kahlannut läpi paljon holokaustikirjoja, ja ne ovat kaikki olleet faktaa. Mitään kauhean tylsää (esim. Vaimoja ja rakastajattaria) historiafaktaa en haluaisi taas vahingossa lainata. Useat faktakirjat on aika huonosti kirjitettuja, vaikka tarina olisikin mielekiintoinen. Siispä, olisiko mitään suosituksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen aineistoluetteloissa käytetään teosten sisältöä kuvaamassa asiasanoja, joita voi käyttää hakusanoina.  Jos haluat etsin todellisuuspohjaista fiktiota, voisit kokeilla vaikka näitä :

  • Jos etsit romaaneja, jotka perustuvat tositapahtumiin, suosittelen käyttämään asiasanaa TODELLISUUSPOHJAISET TEOKSET. Tällä ilmaistaan, että tapahtumat perustuvat todellisiin tapahtumiin ja henkilöihin, mutta kirjailija on saattanut käyttää taiteellista vapautta ja muokata tarinaa.
  • Voit käyttää myös AVAINROMAANIT. Silloin etsit romaaneja, joiden keskeisillä henkilöillä ja heihin liittyvillä tapahtumilla on selvästi tunnistettavia vastineita todellisuudessa, mutta heistä on käytetty salanimiä.
  • Myös omaelämäkerralliset teokset pääosin perustuvat todellisiin tapahtumiin. Jos käytät asiasanaa AUTOFIKTIO, saat kirjoja joissa on omaelämäkerrallisia aineksia ja fiktiota sekoitetaan.  Voit käyttää myös asiasanaa OMAELÄMÄKERRALLISUUS, se kattaa myös tietokirjamaisemmat muistelmat.

Hakusanoja voi myös yhdistellä. Voit kirjoittaa esimerkiksi TODELLISUUSPOHJAISET TEOKSET TOINEN MAAILMANSOTA (toisen maailmansodan aikaan liittyvät todellisuuspohjaiset teokset) .

Lähde:  Kauno-ontologia