En ole saanut vastausta kysymykseen joka koski kuulutuksia Vuosaaren kirjastossa. Kysymys koski kuulutusta Korona tilanteesta joka annettiin vain…

Kysytty

En ole saanut vastausta kysymykseen joka koski kuulutuksia Vuosaaren kirjastossa. Kysymys koski kuulutusta Korona tilanteesta joka annettiin vain suomenkielellä, mutta ei Suomen toisella virallisella kielellä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sain Vuosaaren kirjaston johtajalta oheisen vastauksen välitettäväksi: Saamani selvityksen perusteella kyseessä on ollut poikkeustilanne. Kirjastot olivat viimeistä päivää auki 17.3. ennen kuin ne hallituksen päätöksellä suljettiin koko Suomessa seuraavana päivänä koronatilanteen vuoksi. Tässä poikkeustilanteessa kirjaston esihenkilöitä oli kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan johdosta ohjeistettu valvomaan kirjastojen asiakasvirtojen viimeisenä aukiolopäivänä. Uhkana oli se, että jos suuri määrä kirjaston asiakkaita saapuu kirjastoon samaan aikaan, turvavälit eivät pysy kunnossa ja tartuntariski kasvaa.

Vuosaaren kirjastossa oli käynyt sinä iltana juuri näin. Silloinen Vuosaaren kirjaston johtaja oli toiminut poikkeuksellisessa tilanteessa kiireessä antaessaan yleisen kuulutuksen vain suomen kielellä. Tilanteen poikkeuksellisuuden takia ja kiireen keskellä häneltä jäi ruotsinkielinen kuulutus antamatta. Pahoittelemme tapahtunutta!