En löytänyt useillakaan Google-hauilla erästä romaania, jonka haluaisin nyt lukea uudelleen. En muista kirjan enkä kirjailijan nimeä, mutta juonesta muistan…

Kysytty

En löytänyt useillakaan Google-hauilla erästä romaania, jonka haluaisin nyt lukea uudelleen. En muista kirjan enkä kirjailijan nimeä, mutta juonesta muistan jotain.
Kirjassa oli puhelias ja vilkas itäsuomalainen nainen, joka laittaa hynttyyt yhteen pohjanmaalaisen miehen kanssa ja hauskuus tuli siitä, että naisella ja miehen vanhemmilla (isällä?) oli kommunikointiongelmia; jäyhä pohjalainen ja vilkas itäsuomalainen.
Muistelen, että kirjoittaja olisi ollut joku entinen urheilija, mutta voin olla väärässäkin. En muista, että hän olisi kirjoittanut tuon esikoiskirjansa jälkeen muuta.
Mahdatteko saada kiinni mikä on kirjan nimi ja/tai kirjaililija?

Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu

Kysymäsi kirja on kuvauksesi perusteella todennäköisesti Veera Niemisen esikoisromaani Avioliittosimulaattori (Tammi 2013). Siinä tosin kohtaavat vilkas itäsuomalainen ei taida kohdata ihan pohjanmaalaista, mutta Länsi-Suomessa kuitenkin ollaan ja kuvaamaasi tilannetta eletään. Niemiseltä on myöhemmin julkaistu kirjat Ei muisteta pahalla ja Kottikärrykaruselli.