En löytänyt tietoa kuinka monta Neuvostoliittolaista kenraalia kuoli Talvisodassa. Stalin teloitti useita upseereja 30-luvun puhdistuksissa, mutta kuoliko…

Kysytty

En löytänyt tietoa kuinka monta Neuvostoliittolaista kenraalia kuoli Talvisodassa. Stalin teloitti useita upseereja 30-luvun puhdistuksissa, mutta kuoliko yhtään kenraalia Talvisodan aikana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällainen tieto löytyy parhaiten venäläisistä arkistotiedonlähteistä, mahdollisesti joko kuolemansyytilastoista tai sotaan liittyvistä tilastoista. Suomalaiset väestötilastot kattavat vain suomalaisten sodassa kuolleisuuden, ja näihin tietoihin voi tutustua esimerkiksi Doria-julkaisuarkiston julkaisussa Kuolemansyyt vuosina 1939 ja 1940. Tietoa kuolleiden tilastoinnista Suomessa löydät Tilastokeskuksen Historiallisen tilastotiedon oppaasta.

0 ääntä

Kommentit

Tarkasti ottaen talvisodassa ei kuollut yhtään neuvostokenraalia, syystä että puna-armeija ei tuolloin vielä käyttänyt kenraaliarvoja. Esimerkiksi divisioonankomentajista kuolivat ainakin 168. ja 44. divisioonan komentajat.