En löytänyt Alkosta sopivaa kanavaa kysymykselleni, joten lähestyn teitä. Olen aina saanut teiltä hyviä vastauksia. Minulla on sellainen mielikuva, että…

Kysytty

En löytänyt Alkosta sopivaa kanavaa kysymykselleni, joten lähestyn teitä. Olen aina saanut teiltä hyviä vastauksia. Minulla on sellainen mielikuva, että Alkossa oli myytävänä 60-luvun lopulla - 70 luvun alussa makea viini, jonka nimi oli yksinkertaisesti Sauternes. Lisäksi siinä oli alkon tuotenumero. Sauternes on arvokas makea valkoviini, mutta tämä tuote ei ollut kallis. Etiketti muistaakseni oli karun yksinkertainen. Onkohan mielikuvani oikea? Jos on, mikähän olisi ollut hinta esim bordeaux blanciin verrattuna ja mihin vuoteen asti tuotetta oli myytävänä? Tuotiinko viini suomeen isoissa erissä ja pullotettiin täällä? Jos se oli edullista, niin miksi. Nykyään sauternes on ainakin kovin arvokasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos Finnan kuvahaun etiketti näyttää tutulta, voisi kyseessä olla tämä pullote:

https://www.finna.fi/Record/tmk.160987898826300?sid=3318865821 (Kuva: Turun museokeskus)

Toinen, ilmeisesti saman tuotteen etiketti:  https://www.antikvariaatti.net/tuotteet/474211

Tässä tapauksessa lähteemme osoittautuivat kovin niukoiksi, eikä niitä tutkimalla löytynyt tietoa tästä viinistä. Lähinnä käytössämme on Alkon historiikkeja ja pari vanhempaa Alkon julkiasemaa alkoholijuomaopasta. Kysyimme siis tietoa Alkosta. Alkon Chat palvelua voit käyttää myös itse. https://www.alko.fi/asiointi-ja-palvelut

Ystävällinen palveluneuvoja selvitteli asiaa puolestamme Alkon arkistoista ja vastasi näin:"Löysin vanhoista hinnastoista tiedon, että yhtä Sauternes viiniä on ollut myynnissä tuohon aikaan. Kuvaa tuotteesta ei ikävä kyllä ole. Vaikuttaa siltä, että tämä kyseinen tuote on pullotettu Suomessa. Suosittelen kysymään Hotelli- ja ravintolamuseolta aiheesta. Heiltä voi löytyä kuvia tuotteista."