En löydä tietoa voiko passin uusia, vaikka vanha on vielä voimassa esim. 6 kk?

Kysytty

En löydä tietoa voiko passin uusia, vaikka vanha on vielä voimassa esim. 6 kk?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Poliisin sivuilta ei tosiaan suoraan löydy tietoa, milloin uutta passia voi aikaisintaan hakea. Sehän saattaa riippua siitä, kuinka ahkerasti henkilö matkustaa ja passi täyttyy leimoista. Poliisi.fi:ssä sanotaan näin:

"Kun haet passia verkossa, sinun ei tarvitse käydä poliisiasemalla, jos

-olet käynyt passivirkailijan tunnistettavana ja antamassa sormenjälkesi passi- tai henkilökorttihakemusta varten enintään 6 vuotta sitten
-nimesi on sama kuin edellisessä passissasi
-lupavirkailija pystyy toteamaan, että uusi passikuvasi esittää samaa henkilöä kuin edelliset passikuvasi

Kaikkien kolmen edellä mainitun ehdon on täytyttävä. Ei siis riitä, että sormenjäljet on joskus otettu, vaan sen on täytynyt tapahtua viimeisten kuuden vuoden aikana.

Usein tämä tarkoittaa, että saat joka toisen passin ilman käyntiä poliisiasemalla. Aiemman passin ei tarvitse olla voimassa uutta hakiessa. Useitakin peräkkäisiä passeja saa ilman käyntiä, jos edellä mainitut edellytykset täyttyvät ja passien tiheämmälle hakemiselle on asianmukainen syy. Tällainen syy voi olla esimerkiksi passikirjan täyttyminen leimoista."

Suomi.fi-palvelussa mainitaan vain, että "passihakemus kannattaa jättää hyvissä ajoin" ja "passin toimitusaikaa laskettaessa myös asioinnin vaatima aika tulee ottaa huomioon".

Voisi siis ajatella, että jos passin kokonaisvoimassaoloaika on viisi vuotta, niin 6 kuukautta on jo melko lähellä umpeutumisaikaa ja uutta passia voi hakea. Joissain maissahan vaaditaan, että passin tulee olla voimassa matkan päättymisen jälkeenkin vielä 6 kuukautta (esimerkiksi oman kokemukseni mukaan Ugandassa).

Lähteet:

Suomi.fi. Passihakemus. https://www.suomi.fi/palvelut/passihakemus-poliisi/eb496f06-13e6-44f1-8…. (Katsottu 29.10.2022)

Poliisi.fi. Passi. https://poliisi.fi/passi. (Katsottu 29.10.2022)

30 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kirjasto: "Voisi siis ajatella, että jos passin kokonaisvoimassaoloaika on viisi vuotta, niin 6 kuukautta on jo melko lähellä umpeutumisaikaa ja uutta passia voi hakea. Joissain maissahan vaaditaan, että passin tulee olla voimassa matkan päättymisen jälkeenkin vielä 6 kuukautta" Aivan.
Kokemusta on: passissa oli voimassa alle puoli vuotta voimassaoloa; uusi oli tarpeen hakea, ja se onnistui ongelmitta. Silloin ei edes ollut nykyisen mittaisia jonoja poliisin passitiskille.

Korjaus edelliseen: passissa oli siis jäljellä yli puoli vuotta, olikohan kahdeksisen kuukautta

Alkaako uusipassi voimaan heti vai vanhan passin voimassaoloajan umpeuduttua.
Tällä tavalla ei maksaisi turhaan passin voimassaoloajasta ja voisi hakea uutta passia tarpeeksi aikaisessa vaiheessa.

Olen juuri uusinut henkilökortin, ja sen voimassaolo alkaa hakemuksen vireillepanopäivästä, joka on se päivä jolloin kävin antamassa sormenjäljet. Periaatteessa kortti oli siis voimassa jo ennen kuin sain sen käsiini! Passin kanssa on jokseenkin samat säännöt, mutta tarkista poliisin sivustolta.

Minäkin jouduin uusimaan henkilökortin viime syksynä. Tein hakemuksen netissä ja maksoin maksut syyskuussa samana päivänä kun olin käynyt valokuvaajalla. Saman tien varasin ajan sormenjälkikäynnille; ensimmäinen vapaa aika oli tasan kahden kuukauden päästä, eikä uusia näkynyt vapautuvan odotusviikkoina. Korttiin tuli voimaantulopäiväksi se jolloin viimein pääsin poliisin puheille. Siitä muutaman päivän kuluttua tuli viesti, että kortin saa hakea postin virkaa toimittavalta lähikioskilta. Koska kioskin sisäänkäynti ei ole esteetön, jouduin pestaamaan valtuutetun jonka oma passi tai henkilökortti oli voimassa.

Vanha kortti oli ehtinyt raueta muutama päivä ennen poliisiasemakäyntiä (vaikka lehtitietojen mukaan kahden kuukauden jonoja ei enää ollut) ja siksi jouduin kuulusteluun: ainakin syntymäpaikka, vanhempien nimet ja ikäjärjestys, sisarusten ikäjärjestys, milloin muuttanut nykyiseen osoitteeseen, mikä oli viimeinen osoite edellisellä kotipaikkakunnalla yli 12 vuotta sitten.

Ohjeissa sanotaan, että tunnistautumiseen voi käyttää edellistä korttia vaikka se olisi ehtinyt vanhentua. Minunkin korttini ehti vanhentua ennen kuin pääsin hakemaan uuden, eikä minulta kuulusteltu mitään.

Mihinkähän tuota sormenjälkitietoakaan passin hakemisessa oikeasti tarvitaan, muuhun kuin poliisin rikosrekisteritietokantaan, mutta näin passin hakemisen varjolla se onnistuu näppärästi. Passinhakuprosessi voisi nopeutua huimasti. Ainoan kerran olen etusormea esitellyt maailmalla, kun olin Osakan lentokentällä, mutta sekään ei ollut mandatory.

Aikoinaan, ennenkuin omistin ainoatakaan passia, osuin jonnekin sivuille USA:ssa, josta voi kysyä henkilöiden rikosrekisteristä. Tietojani ei löytynyt. Kun hankin passin, niin heti senjälkeen henkilötietoni löytyivät sieltä, vaikka rikostaustaa ei olekaan. Tästä on tosin jo melkein parikymmentä vuotta aikaa, joten ilmeisesti nuo tiedot nykyään menevät passista ihan joka maahan saataville.

Olet vieraillut feikkisivustolla. USA:n viranomaisilla ei ole automaattista pääsyä Suomen kansalaisten rikosrekisteritietoihin eikä näitä tietoja muutenkaan olisi saatavilla missään epämääräisillä nettisivuilla.

Eipä niihin ilman maksua pääsekään. Tiedoista pitää maksaa, mutta senverran ne näyttää, onko joistakin henkilöistä tietoja. Hyvin yleisiä sivustoja joita käytetään varsinkin sukututkimuksen piirissä. Itsekin käyttänyt niitä kysellessäni tietoja Amerikkaan muuttaneista sukulaisista. Nyttemmin hankalampaa tuon uuden tietosuojalain takia, joka näyttää sulkeneen monia noista kanavista siten, että niihin ei pääse euroopasta käsiksi.

ja kuten sanoin, tapauksesta on parikymmentä vuotta aikaa, jonka jälkeen tuo uusi GDPR on tullut voimaan ja on vaikeuttanut pääsyä ja kyselyiden tekoa. Pitää erikseen täyttää anomuskaavakkeet ja selittää miksi tietoja kysellään, eikä ulkopuoliset ilmeisesti saa niitä lainkaan, mutta itsestään ja lähisukulaisista (esim. perikunta) ne kyllä saa.
Eikä kyse ollut alunperinkään kysymys siitä, kuka mitäkin tietoja saa, vaan siitä, että ne passin tiedot sujahtavat samantien myös ulkomaiden rekistereihin, kun tuota sormenjälkihommaa ihmeteltiin.