En löydä tietoa mistään sanonnasta "Parempata, parempata ahkeruus ois aikaansaama". Löytyisikö tästä jotain lähdettä, jossa sitä olisi käytetty tai, mikä vielä…

Kysytty

En löydä tietoa mistään sanonnasta "Parempata, parempata ahkeruus ois aikaansaama". Löytyisikö tästä jotain lähdettä, jossa sitä olisi käytetty tai, mikä vielä parempi, että missä sitä on käytetty ja mistä se on kotoisin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sitaatti on peräisin J. L. Runebergin runosta Hauta Perhossa. Siitä on olemassa useita suomennoksia, joista lähellä kysymyksen muotoa on ainakin Otto Mannisen käännös. Se on julkaistu Runebergin Runoteokset : ensimmäinen osa -teoksessa (WSOY 1948), joka sisältyy myös uudempaan näköispainokseen Runoteokset I-II (WSOY 1997).

Kaarlo Forsmanin käännöksenä Hauta Perhossa -runo löytyy myös Wikiaineistosta: http://fi.wikisource.org/wiki/Hauta_Perhossa.