Eläkelainsäädännön mukaan työntekijä voi jäädä vanhuuseläkkeelle 63-68 -vuotiaana valintansa mukaan. Tulkitsen tämän niin, että työntekijä voi tosiaankin…

Kysytty

Eläkelainsäädännön mukaan työntekijä voi jäädä vanhuuseläkkeelle 63-68 -vuotiaana valintansa mukaan. Tulkitsen tämän niin, että työntekijä voi tosiaankin päättää ajankohdan itse eikä työnantaja voi siihen vaikuttaa. Ystäväni väittää, että työnantaja voi irtisanoa työntekijän kansaneläkeiän (65 v.) täytyttyä pelkästään sillä perusteella, että työntekijä on täyttänyt 65 v. Kumpi on oikeassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuoden 2005-2007 eläkeuudistuksessa siirryttiin joustavaan työeläkeikään, jonka mukaan työntekijä voi päättää itse eläkkeelle jäämisensä ajankohdan 63-68 vuoden täyttämisen välisenä aikana. Työntekijän eläkelain muutoksella 69/2016, joka tulee voimaan 1.1.2017, vanhuuseläkeiän alin alkamisajankohta määräytyy kuitenkin työntekijän syntymävuoden mukaan. Ks. työntekijän eläkelain 11 §. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060395#L3P11
Työantaja ei voi tuona aikana sanoa irti työntekijää iän perusteella. Työntekijä ja työnantaja voivat kuitenkin työsopimuksessa sopia 68 vuotta alemmasta eroamisiästä.

Esimerkiksi teoksessa Äimälä – Åström – Nyyssölä: Käytännön työoikeutta esimiehille (5 p, 2012) sivulla 209 todetaan seuraavasti: ”Työntekijä voi siirtyä vanhuuseläkkeelle oman päätöksensä mukaan 63 ja 68 vuoden iän täyttämisen välisenä aikana. Eläkkeen määrä on eläkkeellesiirtymiseen mennessä ansaittu eläke. Työntekijä voi siis halutessaan jatkaa työskentelyä 68 vuoden iän täyttymiseen asti. Tätä ennen työnantaja voi päättää työsuhteen vain yleisillä irtisanomisperusteilla.”