Onko jalkapallotuomareiden mitalit jokin erillinen mitalikategoria ja jaetaanko mitalit myös pronssiottelun tuomareille?

Kysytty

Eilen oli jalkapallon EM-kisojen loppuottelu. Mitalit jaettiin niin että ensin jaettiin tuomariston mitalit. Sen jälkeen jaettiin hopeamitalit ja viimeisenä kultamitalit.

Myös MM-kisojen loppuottelun tuomaristolle jaetaan mitalit. Jaetaanko pronssiottelun tuomareille mitalit vai pelkästään loppuottelun tuomareille?

Onko tuomareiden mitali jokin erillinen mitalikategoria?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turnauksilla on omat sääntönsä liittyen mitaleiden jakamiseen tuomareille, mutta tyypillisesti turnaukset jakavat kunnianosoituksena ottelun tuomaristolle mitalit, jos kyseessä on mitaliottelu. Esimerkiksi FIFA:n edellisiä vuoden 2022 MM-kisoja koskevassa sääntödokumentissa sanotaan, että sekä loppuottelun että pronssiottelun tuomaristolle jaetaan mitalit. Sääntödokumentin palkintoja käsittelevän luvun 45 kohta 8 linjaa, että voittajajoukkueelle jaetaan kultamitalit, toiseksi tulleelle joukkueelle hopeamitalit, ja kolmanneksi tulleelle joukkueelle pronssimitalit. Saman luvun kohta 9 linjaa, että sekä loppuottelun että pronssiottelun tuomaristolle jaetaan mitalit. Tuomariston mitalit siis määritellään eri kohdassa ja jaetaan eri perustein, joten sikäli kyseessä on eri kategorian mitalit. On myös huomionarvoista, että tuomariston mitaleista ei säännöissä suoraan linjata, millaiset mitalit heille tulisi antaa (esimerkiksi kulta, hopea, pronssi...), joten teoriassa tuomaristolle voitaisiin sääntöjen perusteella jakaa millaiset mitalit tahansa. Usein tuomaristolle jaetut mitalit kuitenkin muistuttavat pelaajille jaettuja mitaleja ja eroavat niistä enintään siinä, että ne voivat sisältää tekstin, joka kertoo kyseessä olevan tuomarimitali - esimerkiksi vuoden 2002 MM-kisojen finaalin tuomariston mitalit sisältävät tekstin "REFEREE FINAL".

Lähteet:

The Fédération Internationale de Football Association: Regulations - FIFA World Cup Qatar 2022

MM-kisojen 2002 finaalin tuomarimitalin kuva: https://i.pinimg.com/originals/04/86/d0/0486d0f9fb306abdb4d3156b739dc57c.jpg