Eikö ole näin, että jos vaikka vertaamme suomen ja englannin kieltä, englantilaisia sanoja on enemmän? Mutta jos otetaan mukaan suomalaiset murresanat,…

Kysytty

Eikö ole näin, että jos vaikka vertaamme suomen ja englannin kieltä, englantilaisia sanoja on enemmän?
Mutta jos otetaan mukaan suomalaiset murresanat, johtaako englanti sittenkin?

Vastaus

Vastattu

Sanojen määrää kielissä on vaikea arvioida. Vastaukseen vaikuttaa jo kysymys siitä, mikä lasketaan sanaksi ja mikä lasketaan sanaksi juuri kyseiseen kieleen. Lähteiden mukaan suomen kielen virallisessa sanakirjassa on noin 100 000 sanaa, murresanakirjasta mukaan tulee noin 350 000, mutta sijamuotoineen päästään jo 1,5 miljoonaan.

Englannin kielessä on arviolta miljoona sanaa, mutta sekään ei ole tarkasti vedetty raja, vaan yhtä venyvä kuin suomen kielen sanojenkin rajat.

Siispä tähän ei oikeastaan voi sanoa näin nopealla tiedonhaulla juuta eikä jaata. Kieli on niin muovautuva ja alati laajeneva ja muuttuva, ettei suoranaista vastausta voi antaa. Lähteenä käytetty Ylen artikkeli uskaltaa ehdottaa, että suomen kielessä sijamuodot mukaan lukien on enemmän sanoja kuin englannin kielessä.

Lähteet:

How many words are there in English? | Merriam-Webster

Ennätysten kieli - Kotimaisten kielten keskus (kotus.fi)

Monet suomen kielen sanat on lainattu naapurista sellaisenaan | Yle